قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
جمعه , اردیبهشت ۷ ۱۴۰۳
خانه / دسته‌بندی نشده / بازار کار رشته کامپیوتر چگونه است؟
بازار کار رشته کامپیوتر

بازار کار رشته کامپیوتر چگونه است؟

بازار کار رشته کامپیوتر

در سال‎های اخیر بازار کار رشته کامپیوتر به واسطه خلق و گسترش فناوری‎های جدیدی همچون کامپیوتر و گوشی‎های هوشمند رشد کرده و مشاغل جدیدی ایجاد شده‎اند. در واقع، باید گفت در دنیای فعلی کامپیوتر تاثیرگذاری زیادی دارد. همین مسئله، باعث شده ما در ادامه به بازار کار رشته کامپیوتر به طور مفصل بپردازیم. اگر خواهان آشنایی با رشته‎های مختلف کامپیوتر، مشاغل مرتبط با آن و میزان کسب درآمد از طریق این رشته‎ها هستید، با این مطلب همراه باشید.

بیایید در این بخش به مشاغل مربوط به حوزه کامپیوتر بپردازیم. شما با استفاده از نکات ارائه شده در این بخش می‎توانید نسبت به انتخاب شغل مناسب خود تصمیم گیری کنید. از جمله این مشاغل می‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مهندس کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر یکی از مشاغل ابتدایی و اولیه به وجود آمده در حوزه علوم کامپیوتری است. این شغل به طراحی نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف کمک می‎کند. افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه طراحی، تولید و توسعه سیستم‎های کامپیوتری هستند می‎توانند در این حوزه فعالیت کنند. از جمله وظایف مرتبط به این شغل می‎توان به طراحی و ساخت نرم افزارها و سخت افزاها، تعمیر قطعات و سخت افزارهای کامپیوتری و اصلاح و توسعه قطعات مختلف اشاره کرد. در حال حاضر، مهندسی کامپیوتر یکی از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد در بین مشاغل مرتبط به بازار کامپیوتر است. البته، مهندسان کامپیوتر می‎توانند در حوزه آموزش نکات و مفاهیم مرتبط به این رشته هم فعالیت داشته باشند. به این ترتیب، آنها می‎توانند درآمد بیشتری به واسطه آموزش اطلاعات کاربردی به دست آورند.

برنامه نویسان کامپیوتر

حالا بیایید به بازار کار رشته کامپیوتری دیگری یعنی برنامه نویسی بپردازیم. برنامه نویسی کامپیوتر یکی از مشاغل پردرآمد و سخت عرصه کامپیوتر است. افرادی که علاقه زیادی به سپری کردن ساعات طولانی در پشت سیستم دارند و یا از تولید نرم افزارها و برنامه‎های جدید لذت می‎برند، مناسب فعالیت در این عرصه هستند. برنامه نویسی تلفیقی از ریاضیات و مهندسی است. برنامه نویسان می‎توانند با شرکت‎ها و کمپانی‎های بزرگ قراردادهای کاری بسته و مشغول به فعالیت شوند. البته، آنها می‎توانند کسب و کار خود را راه اندازی کرده و بدین صورت خدمات مورد نیاز را به مشتریان خود ارائه کنند. در کل باید گفت درآمد این شغل کاملا بستگی به فرد و تجربه او دارد. اما میزان معمول درآمد برنامه نویسان زیاد است.

تولیدکننده محتوا

شغل دیگری که به آن در ادامه می‎پردازیم، شغل تولیدکننده محتوا است. این شغل در سال‎های اخیر با پیشرفت زیادی همراه بوده است. امروزه، کاربران فضای سایبری علاقه مند به مطالعه موضوعات و مطالب زیادی هستند. همین مسئله باعث شده افرادی در حوزه تولید محتوا و یا نوشتن متن مقالات اینترنتی فعالیت کنند. این شغل مناسب افرادی است که تمایل زیادی به مطالعه، تحقیق و جستجو دارند. اگر علاقه‌ای به کار از طریق کامپیوتر و یا مطالعه فراوان ندارید، پیشنهاد می‎شود سراغ این شغل نروید. درآمد حاصل از این شغل ارتباط مستقیمی با تولیدکننده محتوا دارد. ولی در کل می‎توان گفت میزان درآمد این شغل از یک میلیون تا صد میلیون را شامل می‎شود. مشاغلی نظیر کپی رایتنگ و تولیدکننده سئو هم تا حدی مرتبط به این حوزه شغل هستند.

طراح سایت

هنگامی که از بازار کار رشته کامپیوتر سخن می‎گوییم، خواسته یا ناخواسته شغل طراحی سایت هم ذکر می‎شود. طراحی سایت یکی از مشاغل نسبتا جدید در حوزه تکنولوژی و کامپیوتر است. به دلیل اینکه هر روزه بیزینس‎های جدیدی با هدف ایجاد وب سایت مناسب برای فروش خدمت یا محصول خود به دنیای کسب و کارهای اینترنتی وارد می‎شوند، نیاز به خلق وب سایت‎های مختلف، کاربردی، جدید و خلاقانه بیش از گذشته حس می‎شود. همین عامل باعث شده است، طراحی وب سایت یکی از مشاغل محبوب و پرطرفدار سال‎ها و دهه‎های اخیر باشد. طراحان سایت می‎توانند از طریق طراحی و خلق سایت جدید، ارائه خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته از سایت و آنالیز و بررسی عملکرد سایت به مشتریانشان خدمات خود را ارائه دهند. معمولا، طراحان سایت حرفه‎ای و کاربلد می‎توانند از فعالیت در این عرصه شغلی به درآمد بالایی برسند.

مدرس دوره‎های آموزشی مرتبط به علوم کامپیوتری

همانطور که در این مقاله به این موضوع اشاره کردیم، علوم کامپیوتری بسیار مهم و کاربردی تلقی می‎شوند. به همین علت، افراد زیادی تمایل به کسب دانش در حوزه‎های مختلفی همچون نحوه تولید محتوا با استفاده از کامپیوتر و گوشی هوشمند، نحوه برنامه نویسی، نحوه راه اندازی سایت و… دارند. این افراد علاقه‎ای به شرکت در دانشگاه و مطالعه تخصصی علوم کامپیوتری ندارند، اما نیازمند داشتن اطلاعاتی مرتبط به شغل خود هستند. همین موضوع باعث می‎شود‌ آنها به سراغ افراد متخصص رفته و از آنها درخواست آموزش نمایند. متخصصانی که در حوزه علوم کامپیوتری و تکنولوژی فعال هستند می‎توانند در کنار شغل فعلی خود و یا به صورت تخصصی اقدام به آموزش نکات و تکنیک‎های کاربردی کنند. مدرسان دوره‎های آموزشی علوم کامپیوتری می‎توانند با تبلیغ شغل خود و جذب شاگرد میزان‌ درآمد ماهانه خود را افزایش دهند.

فروشنده تجهیزات و لوازم کامپیوتری

از دیگر مشاغل موجود در حوزه بازار کار رشته کامپیوتر می‎توان به فروشنده تجهیزات و لوازم کامپیوتری اشاره کرد. افرادی که سالیان سال در دانشگاه اقدام به تحصیل و یادگیری علوم کامپیوتری کرده‎اند و یا افراد علاقه مند به تجهیزات و لوازم کامپیوتری می‎توانند در حوزه فروش مشغول به کار شوند. البته، یکی از معایب فعالیت در این شغل نیاز به سرمایه زیاد است. در مشاغلی که به آنها پرداختیم نیازی به سرمایه زیاد نبود. در واقع، شما می‎توانستید با یک لپ تاب یا کامپیوتر کار خود را شروع کنید. اما به عنوان یک فروشنده تجهیزات و لوازم کامپیوتری باید سرمایه اولیه برای خرید کالاهای مورد نیاز بازار، اجاره مغازه و یا حتی استخدام نیروی کار کمکی داشته باشید.

 پس حتما قبل از ورود به این عرصه شغلی به دقت پروسه راه اندازی مرکز فروش خود را بررسی کنید. میزان درآمد فروشنده تجهیزات کامپیوتری در حالت معمول متوسط یا بالاتر از متوسط درآمد جامعه است.

مدیر پایگاه داده

از دیگر مشاغل کاربردی و نسبتا جدید در حوزه علوم کامپیوتری می‎توان به مدیر پایگاه داده اشاره کرد. مدیران پایگاه داده به آنالیز و بررسی داده‎های مرتبط با کاربران می‎پردازند. آنها با استفاده از داده‎ها به ذخیره و بازیابی اطلاعات مهم و توسعه آنها می‎پردازند. مسئولیت مدیر پایگاه داده حل نقص‎های موجود در پایگاه داده و اصلاح سیستم‎ها مطابق با نیازهای کاربران است. مدیران پایگاه داده می‎توانند با شرکت‎ها و کمپانی‎های معتبر داخلی و خارجی همکاری داشته باشند. میزان درآمد مدیران پایگاه داده با توجه به سختی کار نسبتا بالاتر از میزان درآمد معمول افراد جامعه است.

مدیر پروژه فناوری اطلاعات یا IT

گاها بازار کار رشته کامپیوتر با رشته‎های دیگر تداخل پیدا کرده و باعث خلق رشته‏ای جدید و کاربردی می‏شود. مدیر پروژه بخش IT یا فناوری اطلاعات جز این مشاغل است. از جمله مسئولیت این متخصصین می‎توان به هماهنگ سازی گروهی از برنامه نویسان، توسعه دهندگان و تحلیلگران برای تکمیل پروژه‎ها اشاره کرد. در ضمن، مدیر پروژه IT مشکلات فنی کمپانی‎ها و شرکت خود را آنالیز کرده و از طریق ارائه راهکار و استراتژی‎های کاربردی به بهبود وضعیت و رفع مشکلات موجود کمک می‎کند. این شغل مناسب افراد مسئول، علاقه مند به کار گروهی، افراد با معلومات حوزه فناوری و سیستم‎های کامپیوتری است. میزان درآمد مدیر پروژه IT ارتباط مستقیمی با میزان مسئولیت‎ها و کارآمدی فرد متخصص دارد.

کدام رشته‎های کامپیوتری از درآمد زیادی برخوردار هستند؟

احتمالا شما هم به عنوان فردی که به تازگی اقدام به تحصیل و یا فعالیت در حوزه تکنولوژی و کامپیوتر کرده است، برایتان سوال است بدانید کدام رشته‎های کامپیوتر درآمد بالایی دارند. در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه کامپیوتر و گوشی‎های هوشمند به بخش جدانشدنی از زندگی افراد و جوامع تبدیل شده‎اند. به همین خاطر، مشاغل مرتبط به عرصه فناوری و تکنولوژی همچون طراحی سایت، برنامه نویسی و… اهمیت زیادی پیدا کرده‎اند. اما اینکه بگوییم طراحی سایت از درآمد و مزایای بیشتری در مقایسه با تولیدکننده محتوا برخوردار است، نادرست و غیرمنطقی است. البته، میزان درآمد رشته‎های کامپیوتری کاملا به افراد متخصص و فعال آن حوزه مرتبط است.

جمع بندی بازار کار رشته کامپیوتر

در انتها، ما امیدواریم این مطلب برای علاقه مندان رشته کامپیوتر مفید و کاربردی بوده باشد. شما می‎توانید با در نظر داشتن مشاغل جدید و قدیمی بازار کار رشته کامپیوتر همچون تولید کننده محتوا و سئو، مهندس کامپیوتر و یا فروشنده لوازم جانبی کامپیوتر و شغل‎های فراوان دیگر نسبت به انتخاب شغل مناسب خود اقدام نمایید. حتما قبل از ورود به حوزه شغلی مدنظرتان در عرصه تکنولوژی و علوم کامپیوتری نکات ریز و درشت مربوط به مشاغل را در نظر گرفته و سپس فعالیت خود را آغاز کنید.

درباره ی محمد عرفانی زاده

مدرس کسب و کار آنلاین و علوم مبتنی بر دانش کامپیوتر و IT مدیر سایت بزرگ عرفانی زاده و بر این باورم تولید محتوای آموزشی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند خیلی ارزان تر از تعرفه های موجود،در اختیار عموم قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *