قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
خانه / رشته کامپیوتر / شغل های رشته کامپیوتر و آشنایی با آنها
شغل های رشته کامپیوتر

شغل های رشته کامپیوتر و آشنایی با آنها

آشنایی با شغل های رشته کامپیوتر

امروزه کامپیوتر و وسایل دیجیتالی نقش مهم و پررنگی در زندگی انسان‎ها برعهده دارند. همین مسئله باعث شده افراد بیش از گذشته خواهان مطالعه و یادگیری رشته‎های مرتبط به عرصه کامپیوتر و فناوری باشند. در ادامه، شما را با شغل های رشته کامپیوتر، نحوه کار، وظایف و مسئولیت آنها و بازار درآمدی‎شان بیشتر آشنا می‎کنیم. به این ترتیب، شما با آگاهی بیشتری می‎توانید نسبت به انتخاب رشته مناسب برای تحصیل یا فعالیت شغلی خود تصمیم گیری نمایید.

شغل‎هایی نظیر توسعه و طراحی برنامه‎های نرم افزاری و مدیریتی سیستم‎های پیچیده تا عیب یابی مشکلات و محافظت از داده‎های شرکت‎ها و کمپانی‎های بزرگ در حیطه مشاغل مرتبط به متخصصان علوم رایانه و کامپیوتری قرار دارند. مشاغل مرتبط به حوزه کامپیوتر نقش مهمی در سازمان‎ها ایفا می‎کنند. حالا بیایید با برخی از مشاغل و اطلاعات مرتبط به آنها در این حوزه علمی بیشتر آشنا شویم:

 تحلیلگر Helpdesk

تحلیلگر Helpdesk متخصص حوزه فناوری اطلاعات است که از طریق عیب یابی، تشخیص و اصلاح مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری در سریع‎ترین زمان ممکن به کاربران و مشتریان خدمات ارائه می‎دهد. همچنین، این تحلیلگران مسئول نصب نرم افزارهای جدید، ارتقاء فناوری کامپیوتری، ایجاد ایستگاه‎های کاری مناسب کارکنان جدید و پاسخ به تهدیدات احتمالی موجود در فضای سایبری هستند. میانگین درآمد تحلیلگر Helpdesk از حدود ۱۸٫۲۵ دلار در ساعت آغاز شده و متناسب با میزان تخصص و حرفه‎ای بودن تحلیلگر درآمد افزایش پیدا می‎کند.

برنامه نویس کامپیوتر

برنامه نویسی کامپیوتر یکی از شغل های رشته کامپیوتر محبوب و پرطرفدار در سرتاسر جهان است. برنامه نویسان کامپیوتر از دانش خود در مورد زبان‎های برنامه نویسی کامپیوتر مانند C ++ و Java به منظور نوشتن، آزمایش و نگهداری از کد منابع برای برنامه‎های مختلف کامپیوتری بهره می‎برند. همچنین، ممکن است برنامه نویسان مسئولیت همکاری با متخصصان فناوری اطلاعات و کاربران برنامه عیب یابی، اشکال زدایی و بهبود کد را هم برعهده داشته باشند. میزان دستمزد این افراد ساعتی حدود ۲۴٫۸۳ دلار است.

تکنسین پشتیبانی کامپیوتر

تکنسین‎های پشتیبانی سیستم‎های رایانه‎ای و کامپیوتری وظیفه حفاظت از کامپیوتر و سیستم‎های موجود در آن را برعهده دارند. این تکنسین‎ها سخت افزار و نرم افزار مدنظر خود را نصب کرده و متناسب با آن سعی در ارتقای عملکرد مطلوب سازمان‎ها دارند. آنها، ممکن است وظایف مرتبط به حوزه عیب یابی و اصلاح مشکلات رایانه‎ای و کامپیوتری کمپانی را هم برعهده داشته باشند. حدود درآمد تکنسین پشتیبانی کامپیوتر ۱۹٫۸۲ دلار در ساعت است.

تحلیلگر سیستم‎های کامپیوتری و رایانه‎ای

تحلیلگر سیستم‎های کامپیوتری متخصصی است که برای رفع مشکلات، آنالیز و طراحی تکنیک‎های کاربردی به سیستم اطلاعاتی سازمان متکی است. این متخصصان مسئول شناسایی و رفع مشکلات موجود در سیستم‎های فعلی، توسعه گردش کار، طراحی سیستم‎های جدید و آموزش سایر کارکنان در مورد نحوه استفاده از این سیستم‎ها هستند. میانگین دستمزد این افراد ساعتی حدود ۷۴،۱۱۵ دلار است.

 توسعه دهنده وب

توسعه دهندگان وب وظایفی همچون طراحی وب سایت، کدگذاری و به روز سانی آنها را برعهده دارند. این افراد می‎توانند با کمپانی‎ها و شرکت‎های بزرگ و یا به صوت پروژه‎ای و دورکاری فعالیت داشته باشند. معمولاً، آنها مسئول اطمینان از طراحی و جذابیت بصری وب سایت تکمیل شده هستند. آنها با هدف ارتقای تجربه کاربری وب سایت، افزایش امنیت آن و راحتتر کردن استفاده از سایت فعالیت خود را آغاز می‎کنند. همچنین، آنها مسئول به روز رسانی تغییرات وب سایت‎ها هستند. میانگین ​​دستمزد این متخصصین ۷۶،۳۰۷ دلار در سال است.

تحلیلگر امنیت اطلاعات

از دیگر شغل های رشته کامپیوتر می‎توان به تحلیلگر امنیت اطلاعات اشاره کرد. یک تحلیلگر امنیت اطلاعات مسئول حفاظت از شبکه‎ها، سیستم‎های رایانه‎ای و کامپیوتری کمپانی‎ها و اطلاعات و داده‎های موجود در کمپانی را برعهده دارد. این متخصصان اقدامات پیشگیرانه‎ای با هدف جلوگیری از دسترسی هکرها به سیستم‎های سازمان ارائه می‎دهند. از جمله این اقدامات پیشگیرانه می‎توان به آپدیت سیستم و استفاده از نرم افزار رمزگذاری داده‎ها اشاره کرد. این متخصصتان تلاش می‎کنند تا در مورد تهدیدها و روش‎های هکرها بیشتر اطلاعات کسب کنند و با اطلاعات به روز خود از سیستم‎ها و شبکه‎های کامپیوتری محافظت کنند. میانگین دستمزد سالانه تحلیلگر امنیت اطلاعات حدود ۸۲،۸۳۱ دلار در سال است.

توسعه دهنده برنامه

توسعه دهندگان برنامه با گروه‎های مهندسی و تحلیلگران برنامه کار می‎کنند. آنها با هدف ساخت، ارتقا و  مفهوم سازی برنامه‎ها فعالیت خود را آغاز می‎کنند. این افراد معمولا مسئول نگهداری و اشکال زدایی نرم افزار و رفع آسیب‎های موجود امنیتی در کمپانی‎ها هستند. گاها توسعه دهندگان برنامه به ساخت برنامه‎های کامپیوتری و تلفن همراه یا ترکیبی از هر دو آنها می‎پردازند. متوسط ​​دستمزد این افراد ۷۶،۳۰۷ دلار در سال است.

مدیر پایگاه داده

مدیر پایگاه داده، که با عنوان DBA هم شناخته می‎شود، شخصی است که نحوه عملکرد پایگاه داده را مدیریت می‎کند. این متخصصان، می‎توانند در برنامه ریزی، ایجاد پایگاه داده و محافظت از داده‎های موجود کمپانی‎ها و سازمان‎ها در برابر حملات سایبری هم فعالیت داشته باشند. آنها، وظیفه تعمیرات و ارتقاء را برعهده دارند تا پایگاه داده‎ها به طور منظم و مطلوب بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. حدود دستمزد سالانه مدیر پایگاه داده ۹۴،۶۵۹ دلار است.

مهندس سخت افزار

یکی از شغل های رشته کامپیوتر مهندسی سخت افزار است. این شغل در رشته کامپیوتر جز مشاغل محبوب و شناخته شده کامپیوتر در ایران است. در واقع، مهندسان سخت افزار به پیکربندی سیستم‎های کامپیوتری می‎پردازند.  آنها از طریق تعیین طرح بندی سیستم، انتخاب اجزای مناسب آن و تکمیل ساختارهای سیستم مسئولیت و وظایف خود را به صورت کامل پیاده سازی می‎کنند. همچنین، آنها مسئول ارتقاء سیستم‎های موجود با قطعات جدید با هدف افزایش سرعت و کارایی کامپیوترها هستند. میانگین دستمزد این متخصصان ۹۷،۸۷۳ دلار در سال است.

مهندس نرم افزار

مهندسی نرم افزار امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و از بازار کار پرتقاضایی در داخل کشور برخوردار است. یک مهندس نرم افزار در حوزه توسعه برنامه یا توسعه سیستم‎ها کار می‎کند. این متخصصان مسئول طراحی، ساخت، آزمایش، نگهداری و ارتقاء سیستم‎های نرم افزاری کمپانی‎ها و سازمان‎های بزرگ و کوچک هستند. گاها مهندسان نرم افزار متناسب با هدف و الویت‎‎های خود به صورت تک نفره و یا پروژه‎ای با سازمان‎ها همکاری می‎کنند. همچنین، آنها پروژه‎های نرم افزاری پیشنهادی را به همراه آنالیز و تهیه مستندات قابل استدلال در رابطه با آنها مانند نمودارها و مد‎ل‎ها را برای کمپانی‎ها طراحی می‎کنند. درآمد سالانه مهندسان نرم افزار ۱۰۷،۶۸۵ دلار است.

مهندس امنیت شبکه

مهندسان امنیت شبکه مسئول حفاظت از سیستم‎های شبکه کمپانی و سازمان‎ها از طریق نصب فایروال، سیستم‎های تشخیص و ارتقاء نرم افزارهای امنیت سایبری هستند. آنها در صورتی که حملات سایبری رخ دهد مسئولیت حفط امنیت شبکه به منظور یافتن، جداسازی و اصلاح مشکلات را برعهده دارند. در ضمن، آنها بر سیستم‎ها و نرم افزارها با هدف یافتن آسیب‎های نرم افزاری و سخت افزاری آزمایشاتی انجام می‎دهند. همچنین، آنها مسئولیت آموزش کارکنان سازمان را با هدف افزایش آگاهی آنها برای ارتقای امنیت فضای سایبری برعهده دارند. میانگین دستمزد سالانه این متخصصان ۱۰۸،۲۲۴ دلار است.

جمع بندی آشنایی با شغل های رشته کامپیوتر

در انتها، امیدواریم با شغل های رشته کامپیوتر به صورت کلی آشنا شده باشید. شما می‎توانید با استفاده از این اطلاعات برای فعالیت در حوزه شغلی و یا تحصیلی مدنظر خود تصمیم گیری نمایید. فراموش نکنید، علاوه بر درآمد حاصل از شغل، میزان علاقه مندی شما به آن شغل در کنار خلاقیت شما در ارائه وظایف نیز نقش تعیین کننده‎ای برای ارتقای آینده شغلی شما دارند. حتما قبل از انتخاب شغل مدنظرتان به دقت جزئیات مرتبط به آن را بررسی نمایید.

درباره ی محمد عرفانی زاده

مدرس کسب و کار آنلاین و علوم مبتنی بر دانش کامپیوتر و IT مدیر سایت بزرگ عرفانی زاده و بر این باورم تولید محتوای آموزشی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند خیلی ارزان تر از تعرفه های موجود،در اختیار عموم قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *