قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
خانه / رشته کامپیوتر / بهترین رشته کامپیوتر برای تحصیل و کار
بهترین رشته کامپیوتر

بهترین رشته کامپیوتر برای تحصیل و کار

بهترین رشته کامپیوتر برای تحصیل و کار کدام است؟

بهترین رشته کامپیوتر کدام است؟ باید عرض کنیم علوم کامپیوتری جز علوم پرکاربرد و مورد نیاز جامعه در سال‎های اخیر شناخته شده‎اند. علاوه بر این، افزایش میزان تقاضای کمپانی‎ها و سازمان‎ها نسبت به همکاری با متخصصان علوم کامپیوتری و تکنولوژی باعث شده افراد زیادی خواهان ورود به مشاغل کامپیوتری باشند. همین مسئله منجر شده افراد زیادی خواهان تحصیل در رشته‎های تحصیلی مرتبط به تکنولوژی و کامپیوتر باشند. ما در این مطلب شما را با بهترین رشته کامپیوتر برای تحصیل و درآمدزایی آشنا می‎کنیم.

کدام رشته بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال که کدام رشته کامپیوتر بهترین است؟ باید گفت پاسخ مشخص و دقیقی وجود ندارد. شما می‎توانید از طریق انتخاب رشته مورد علاقه خود و کسب اطلاعات و مهارت‎های مود نیاز به بهترین فرد در حوزه کاری خود تبدیل شوید. البته، ممکن است رشته شما جز محبوب‎ترین رشته‎های ارائه شده در دانشگاه نباشد. به همین علت، واقعا جواب قاطعی برای این پاسخ وجود ندارد. اما ما تصمیم گرفته‎ایم در ادامه شما را با برخی از رشته‎های محبوب و کاربردی حوزه فناوری و کامپیوتر آشنا کنیم.

محبوب‎ترین و بهترین رشته کامپیوتر

حالا که کنجکاو هستید بدانید چه رشته‎های کامپیوتری جز محبوب‎ترین و بهترین رشته‎ها هستند، با این بخش همراه باشید. ما در این بخش شما را با محبوب‎ترین و بهترین رشته کامپیوتر در جهان آشنا می‎کنیم:

هوش مصنوعی Artificial Intelligence) (AI)( و مهندس یادگیری ماشین(Machine Learning Engineer)

امروزه افراد زیادی خواهان فعالیت در عرصه مهندسی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. تمرکز این دو شاخه علوم کامپیوتری بر ارتقای صنعت فناوری در حوزه اتوماسیون و هوشمندسازی وسایل الکترونیکی  است. بنابراین، این دو شاخه جز محبوب‎ترین و بهترین شاخه‎های علوم کامپیوتری قرار دارند. میزان درآمد متخصصان این دو حوزه بالاتر از متوسط درآمد عموم مردم جامعه است. در ضمن، این دو شاخه با رشد زیادی در حال ارتقا و پیشرفت هستند. مهندسان و متخصصان این حوزه با استفاده از داده‎های خود به طراحی مدل‎های مناسب و کاربردی، پیش بینی عوامل ریسکی و تشخیص صورت مسئله می‎پردازند.

همچنین، متخصصان این شاخه اطلاعات و دانش کاربردی از حوزه توسعه فناوری اینترنت اشیاء (IoT) دارند. افراد علاقه مند می‎توانند با کسب مدرک کارشناسی خود را در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به یک مهندس AI تبدیل شوند. البته، مدرک کارشناسی ارشد باعث بهبود وضعیت شغلی آنها در آینده می‎شود. از دانش‎ها و مهارت‎های مورد نیاز این متخصصان می‎توان به داشتن مهارت برنامه نویسی با استفاده از پایتون، جاوا، R یا C ++،  آشنایی با ریاضیات کاربردی و آشنایی با شبکه‎های عصبی اشاره کرد.

دانشمند داده یا Data Scientist

بهترین رشته کامپیوتر دیگری که اخیرا طرفداران زیادی به دست‌آورده دانش داده است. امروزه بیزینس‎ها و کسب و کارها برای ارتقا و پیشرفت در حوزه شغلی خود به اطلاعات و داده‎ها نیازمند هستند. به همین دلیل، به وجود متخصصان ماهر در علم داده نیاز است. دانشمندان داده در حوزه جمع آوری و ارائه داده‎های کاربردی و کارآمد به سازمان‎ها برای تصمیم گیری آگاهانه و یا ارائه راه حل فعالیت دارند. فرصت‎های شغلی موجود در علم داده بسیار زیاد است. به همین علت، متخصصان علم داده می‎توانند با کمپانی‎ها و سازمان‎های بزرگی همکاری داشته باشند. در واقع، باید گفت بازار تقاضا برای این علم کامپیوتری بسیار زیاد است. دانشمند داده جز بهترین مشاغل حوزه کامپیوتر و فناوری است.

افراد علاقه مند به این حوزه تخصصی می‎توانند با تحصیل در مقطع کارشناسی علم داده، علوم کامپیوتر یا هر زمینه مرتبط دیگری به فعالیت در این حوزه شغلی بپردازند. البته، هر چه در مقاطع بالاتری همچون کارشناسی ارشد و دکترا این حوزه تحصیل شود، آینده بهتری در انتظار فرد متخصص است. دانشمند داده به کسب و ارتقای مهارت‎های خود در حوزه جمع آوری، آنالیز و تفسیر داده نیازمند است. خوشبختانه، امروزه دوره‎های آنلاین به منظور ارتقای دانشجویان و افراد علاقه مند به دانش داده کمک می‎کنند.

تحلیلگر امنیت اطلاعات یا Information Security Analyst

همانطور که می‎دانید امروزه استفاده از رایانه‎ها و اطلاعات دیجیتالی در دنیای تجارت و بیزینس فراگیر شده است. به همین علت، نیاز به وجود محبوب‎ترین، کارآمدترین و بهترین رشته کامپیوتر بیش از گذشته احساس می‎شود. همین مسئله، باعث ایجاد رشته تحلیلگری و آنالیز امنیت اطلاعات شد. این متخصصان به منظور محافظت از داده‎ها و سیستم‎های اطلاعاتی در برابر تهدیدات سایبری فعالیت خود را آغاز کردند.

در واقع، باید گفت هدف تحلیلگران امنیت داده حفاظت از داده‎های کاربران و اطلاعات حساس شرکت‎ها و کمپانی‎ها است. آنها از استراتژی‎ها و تکنیک‎های مختلفی به منظور اطمینان از ایمن بودن داده‎های کاربران و کمپانی‎ها استفاده می‎کنند. به همین علت، شرکت‎ها و کمپانی‎های معتبر، کوچک و بزرگ نیازمند تحلیلگر امنیت داده هستند. این شغل جز شغل‎های پردرآمد و پر تقاضا (به واسطه افزایش بیزینس‎های آنلاین) است. افراد علاقه مند می‎توانند با کسب مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، برنامه نویسی یا رشته‎های مرتبط به فعالیت در این حوزه شغلی مشغول شوند. البته، اگر گواهینامه و یا تجربه زیادی در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری دارید هم می‎توانید به عنوان یک تحلیلگر امنیت داده کار خود را آغاز کنید.

مهندس نرم افزار یا  Software Engineer

کافیست نگاهی به صفحه دسکتاب کامپیوتر و یا گوشی هوشمند خود بیندازید، با چه مواجهه می‎شوید؟ با ده‎ها برنامه و نرم افزار کاربردی و مورد نیاز مواجه می‎شوید. میزان تقاضای زیاد کاربران نسبت به استفاده از اپلیکیشن‎ها و برنامه‎های مختلف باعث شده مهندسی نرم افزار به شغلی پردرآمد و محبوب تبدیل شود. مهندسی نرم افزار در دسته متنوع‎ترین مشاغل فناوری و علوم کامپیوتر قرار داد. مهندسان نرم افزار می‎توانند با کمپانی‎ها و سازمان‎های مختلف به صورت پروژه‎ای و یا قراردادی همکاری داشته باشند. متوسط درآمد مهندسان نرم افزار نسبت به مشاغل دیگر جامعه زیاد است.

می‎توان گفت مهندسی نرم افزار بهترین رشته کامپیوتر است. این رشته مناسب افراد علاقه مند به طراحی و ساخت برنامه‎ها است. مهندسان نرم افزار می‎توانند با کسب مدرک کارشناسی در رشته مهندسی نرم افزار و یا گذراندن دوره‎های طراحی و ساخت نرم افزار به صورت حرفه‎ای مشغول به کار در این شاخه کامپیوتر شوند.

باید گفت یکی از نکات مثبت این رشته داشتن تجربه عملی است. اگر شما علاقه مند به ساخت برنامه هستید و سال‎های زیادی در این حوزه فعالیت داشته‎اید می‎توانید به راحتی شغل مناسب خود را پیدا کرده و در آن فعالیت کنید. در ضمن، شرکت در دوره‎های برنامه نویسی مختلف می‎تواند به ارتقای وضعیت شغلی شما کمک ویژه‎ای کند.

جمع بندی

به عنوان جمع بندی باید گفت رشته‎های زیادی در علوم کامپیوتر وجود دارند که امروزه جز محبوب‎ترین و بهترین رشته‎های کامپیوتر دسته بندی می‎شوند. شما می‎توانید متناسب با علاقه خود در یکی از چهار رشته محبوب فوق تحصیل کرده و مدرک مورد نیازتان را کسب نمایید. سپس از طریق کارآموزی به کسب تجارب فوق العاده‎ای دست یابید. فراموش نکنید، در صورتی که به رشته مدنظر علاقه‎ای ندارید، بهتر است به سراغش نرفته و رشته دیگری را انتخاب نمایید.

درباره ی محمد عرفانی زاده

مدرس کسب و کار آنلاین و علوم مبتنی بر دانش کامپیوتر و IT مدیر سایت بزرگ عرفانی زاده و بر این باورم تولید محتوای آموزشی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند خیلی ارزان تر از تعرفه های موجود،در اختیار عموم قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *