قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳
خانه / رشته کامپیوتر / رشته کامپیوتر در دانشگاه
رشته کامپیوتر در دانشگاه

رشته کامپیوتر در دانشگاه

رشته کامپیوتر در دانشگاه

به دلیل نیاز جامعه به رشته‎های علوم کامپیوتر و افزایش تقاضای کمپانی‎ها و سازمان‎های بزرگ برای استخدام افراد کاربلد و حرفه‎ای تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه بیش از گذشته طرفدار پیدا کرده است. همین مسئله، منجر شده ما در ادامه شما را با رشته‎های کامپیوتری بیشتر آشنا کنیم. اگر می‎خواهید در دانشگاه به تحصیل در حوزه علوم کامپیوتر و رشته‎های مرتبط با آن بپردازید و به موفقیت در رشته کامپیوتر بپردازید، با این مطلب همراه باشید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل علوم کامپیوتر در دانشگاه

اگر پس از فارغ التحصیلی در شاخه‎های تحصیلی انسانی، تجربی و هنر می‎خواهید به تحصیل در رشته‎های علوم کامپیوتری بپردازید، نیازمند مطالعه کتاب‎های علوم کامپیوتر و ریاضی هستید. البته، افرادی که در هنرستان و یا مدارس فنی و حرفه ای کامپیوتر خوانده‎اند می‎توانند با اطلاعات و آگاهی بیشتری در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده و به طبع شانس بیشتری هم دارند. رشته کامپیوتر شاخه‎های فراوانی همچون مهندسی سخت افزا و نرم افزار، برنامه نویسی و… دارد که در ادامه بیشتر به آنها می‎پردازیم.

رشته کامپیوتر در دانشگاه

 همانطور که بالاتر به این مطلب اشاره کردیم علوم کامپیوتر شاخه‎های فراوانی دارد که دانشجویان می‎توانند متناسب با سلیقه خود اقدام به تحصیل در آن رشته‎ها کنند. حالا بیایید با برخی از رشته‎های کامپیوتری ارائه شده در دانشگاه های سراسر کشور آشنا شویم:

رشته تخصصی مهندسی نم افزار

این رشته مناسب افرادی است که علاقه مند به طراحی و ساخت نرم افزارهای مختلف، بررسی و آنالیز نرم افزارها و یا راه اندازی کسب و کارهای دیجیتال با تمرکز بر شاخه نرم افزاری کامپیوتر هستند. بازار کار این رشته در ایران پرتقاضا است و متقاضیان می‎توانند پس از قبولی در دانشگاه اقدام به تحصیل در این رشته کنند. افراد خلاق، مسئول و با پرتلاش می‎توانند پس از تحصیل این رشته کامپیوتر در دانشگاه به استخدام شرکت‎ها و کمپانی‎های تولید نرم افزار درآمده و با آنها همکاری کنند. همچنین، مهندسان نرم افزار می‎توانند به صورت دورکاری و پروژه‎ای با شرکتهای مختلف همکاری کنند.

مهندسی سخت افزار

اگر علاقه مند به بررسی فیزیکی لوازم و ابزارهای کامپیوتری هستید و یا می‎خواهید دائما وضعیت سیستم‎های سخت افزاری کامپیوتر را بررسی کنید، حتما به تحصیل در این رشته فکر کنید. فارغ التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیلات خود می‎توانند به عنوان یک مهندس سخت افزار با کمپانی‎های معتبر ایرانی و خارجی همکاری کنند. البته، توصیه می‎شود حتما علاوه بر مطالعه دروس ارائه شده در دانشگاه به مطالعه کتاب‎های مرتبط به رشته مهندسی سخت افزار، علوم کامپیوتر و بررسی جانبی سخت افزارها بپردازید. به این ترتیب، شما می‎توانید اطلاعات بیشتری از علوم کامپیوتر به دست ‌آورده و راحتتر شغل مناسب خود را پیدا کنید. همچنین، در صورت وجود شرایط برای کارآموزی در شرکت‎های معتبر حتما برای این کار اقدام نمایید. میزان درآمد مهندسان سخت افزار با توجه به تجربه کاری و مهارت آنها افزایش پیدا می‎کند. در ضمن، در صورتی که خواهان راه اندازی کسب و کار خود هستید، می‎توانید در حوزه فروش و یا ارائه خدمات کامپیوتری هم فعالیت کنید.

 مهندسی آی تی IT

این رشته تحصیلی یکی از رشته های پرکاربرد و کارآمد علوم کامپیوتر است. رشته فناوری اطلاعات در پاسخ به نیازهای جامعه راه اندازی شده است. این رشته به مسائل حوزه الکترونیک نظیر تجارت الکترونیک پرداخته و سعی در طرح مسئله برای مطالب و نکات مورد نیاز دارد. فارغ التحصیلان آی تی می‎توانند پس از اتمام تحصیلات خود با کمپانی‎ها و کسب و کارهایی که تمایل به فعالیت پررنگ، اصولی و کارآمد در فضای الکترونیک و دیجیتال دارند همکاری کنند. اگر علاقه مند به ساعت‎ها کار با سیستم کامپیوتر، ارائه راه حل‎های اصولی و مدیریت فناوری اطلاعات هستید، به تحصیل این رشته کامپیوتر در دانشگاه فکر کنید. میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته کاملا ارتباط مستقیمی با مهارت‎ها و دانش آنها دارد. پس سعی کنید اطلاعات خود را در حوزه مسائل فناوری و تکنولوژی، مخابرات، شبکه و سخت افزار افزایش دهید.

برنامه نویسی زبان‎های کامپیوتری

برنامه نویسی از دیگر رشته‎های پرطرفدار و پرتقاضا در ایران است. اگر علاقه مند به توسعه نرم افزار و طراحی سایت هستید، نیازمند داشتن مهارت‎هایی همچون برنامه نویسی به زبان‎های برنامه نویسی جاوا ، C ++ و … هستید. برنامه نویسان می‎توانند پس از فارغ التحصیلی در شرکت‎های فناوری اطلاعات به فعالیت مشغول شوند. زبان‎های برنامه نویسی مختلفی همچون پایتون و سی پلاس جز زبان‎های برنامه نویسی محبوب هستند. برنامه نویسان می‎توانند پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه با توجه به مهارت و اولویت‎های خود به صوت دورکار و یا با کمپانی‎های معتبر ایرانی و جهانی همکاری کنند. میزان درآمد برنامه نویسان باتوجه به سختی کار آنها معمولا بالاتر از متوسط عموم جامعه است. به همین علت، برنامه نویسی یکی از شاخه‎های پرطرفدار بین علاقه مندان علوم کامپیوتری برای تحصیل است.

علم داده یا Data Science

علم داده یکی از رشته‎های جدید علوم کامپیوتری است که از تقاضای زیادی برخوردار است. علاقه مندان به ریاضی، آمار، Phyton، یادگیری عمیق و یادگیری ماشین می‎توانند در این رشته دانشگاهی تحصیل کنند. به این ترتیب، آنها پس از فاغ التحصیلی می‎توانند با کمپانی‎ها و سازمان‎های معتبر صنعتی و تحقیقاتی همکاری کرده و درآمد کسب کنند. به نوعی می‎توان گفت علم داده تا حدی مرتبط با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است. درآمد این رشته جز درآمدهای متوسط رو به بالای جامعه است.

طراحی وب

اگر عاشق تصویرسازی هستید، رشته طراحی وب مناسب شما است. این رشته کامپیوتر در دانشگاه شامل ایجاد طرح‎های زیبا نظیر آرم و لوگو، طراحی صفحات وب، بروشورها و سایر عناصر گرافیکی و رسانه‎های چاپی است. علاوه بر بخش بصری، تحصیل در این حوزه شغلی همراه با یادگیری زبان‎های برنامه نویسی مانند HTML ، XHTML ، Javascript ، CSS است. از جمله ابزارهای کارآمد این رشته تحصیلی می‎توان بهAdobe Photoshop ، Corel Draw اشاره کرد. متوسط حقوق این رشته تحصیلی معمولا زیاد است. البته، باید متذکر شد میزان درآمد طراحان وب سایت‎ رابطه مستقیمی با مهارت‎های آنها دارد. توصیه می‎شود، حتما در دوره‎های یادگیری علوم مرتبط به طراحی وب شرکت کرده و اطلاعات خود را درباره علوم کامپیوتری و طراحی سایت افزایش دهید.

جمع بندی

در انتها، امیدواریم اطلاعات مورد نیاز خود در رابطه با بعضی از رشته‎های تحصیلی کامپیوتری ارائه شده در دانشگاه‎های ایران آشنا شده باشید. حتما در صورت انتخاب رشته تحصیلی مدنظر خود به تحقیق و جستجو بیشتر درباره نکاتی همچون درآمد آتی آن رشته، مهارت‎های مورد نیاز برای موفقیت در آن رشته بپردازید. به این ترتیب، با آگاهی بیشتری به تحصیل در رشته تحصیلی مدنظر خود خواهید پرداخت و در آینده به موفقیت بیشتری هم می‎رسید.

درباره ی محمد عرفانی زاده

مدرس کسب و کار آنلاین و علوم مبتنی بر دانش کامپیوتر و IT مدیر سایت بزرگ عرفانی زاده و بر این باورم تولید محتوای آموزشی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند خیلی ارزان تر از تعرفه های موجود،در اختیار عموم قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *