آموزش وردپرس
خانه / کسب و کار آنلاین / سئو و هوش مصنوعی | آیا سئو کارها شغلشان را از دست می دهند؟
سئو و هوش مصنوعی

سئو و هوش مصنوعی | آیا سئو کارها شغلشان را از دست می دهند؟

سئو و هوش مصنوعی | آیا سئو کارها شغلشان را از دست می دهند؟

شاید خیلی از کسانی که در حوزه سئو فعالیت می کردن اینروزا خیلی نگران و سر در گم هستند که با توجه به اینکه مردم همه سوالاتشون رو از مدل های زبانی مثل chatgpt میپرسن پس دیگه کسی سرچ نمیکنه و یا اینکه در حال حاضر ابزاهای قوی برای سئوی خودکار اومدن که کار سئوکار رو انجام میده، بحث سئو و سئوکار دیگه کاملا منتفی هستش

به عنوان کسی که برنامه نویس و توسعه دهنده هوش مصنوعیه و از اون طرف سئو رو از سال ۹۵ یاد گرفتم و چندین پروژه رو به اتمام رسوندم و الانم دام روی سایتهای خودم کار میکنم باید عرض کنم که نگرانی شما طبیعیه اما باید عرض کنم که اینجا چند تا مسئله خیلی مهم هست که شما باید اون ها رو بدونید تا بتونید حداقل تا دو سال اینده به عنوان یک سئو کار فعالیت و درآمد داشته باشید اونم توی ایران!

چرا میگم دو سال چون احتمالا تا دوسال آینده تعداد سئو کارها به شدت کاهش پیدا کرده باشه اما از بین نمیره و تنها درصد کمی از اونها باقی می مونن. البته اگر زمستان AI دیگه ای رو تجربه نکنیم! (البته احتمالش خیلی کمه)

چه سئوکارهایی حذف نمیشن و باقی می مونن؟کسایی که اطلاعاتشون رو در زمینه AI به روز نگه داشتن و دائم به جای ترس و نگرانی به یادگیریه حرفه ای تر ادامه دادن.پس به جای نگرانی به دنبال این مسئله باش که AI رو خوب بشناسی و با ابزارهای جدید همیشه کار و تست بگیری و اگر به دردت خورد ازشون استفاده کنی و از دنیای جدیدمون فاصله نگیری.

خب بریم سراغ مسائل مهم و حیاتی که تو این مقاله حداقل میخوام در موردشون صحبت کنم.

در ضمن این مقاله رو با هوش مصنوعی ننوشتم و کاملا با توجه به تجربه شخصی ام هستش و دارم تایپش میکنم!

مسئله اول :

مسئله اول محتوا هستش. یعنی اینکه باید یک محتوایی وجود داشته باشه و روش عملیات سئو انجام شده باشه و توسط موتورهای جستجویی مثل گوگل ایندکس شده باشه که بعد یک مدل زبانی مثل chatgpt یا مدلهای خود گوگل یعنی gemeni یا هر مدل دیگه، با روش هایی شبیه RAG,MCP ترین بشه (آموزش ببینه) و بیاد به کاربر جواب بده!

متوجه منظورم شدید.یعنی مدلهای زبانی اطلاعاتشون رو از دو جا دریافت می کنند. اول ترین اولیه هستش که در هنگام توسعه انجام میشه و دوم از روشهایی مثل RAG استفاده میشه که در لحظه سرچ میکنن که اصولا از api های موتور جستجو استفاده میکنن و بعد چند مقاله برتر رو تشخیص میدن میدن واردش میشن…. اوه همینجا دیگه کافیه نیازی به ادامه نیست! پس خود مدل های زبانی کار سرچ رو انجام میدن.

بنابراین به این نتیجه میرسیم که باید محتوایی در یک سایتی به خوبی سئو بشه که مدل های زبانی اون رو پیدا کنند! همین! پس تنگران نباش.

الان اگر یه نفر از chatgpt بپرسه که نزدیک ترین مرکز شارژ کپسول آتش نشانی در غرب تهران رو به من بده همینطور که درتصویر زیر می بینید chatgpt میره و خودش سرچ می کنه!

سئو و هوش مصنوعی

در این تصویر chatgpt سه نتیجه اول رو نشون میده و جالبه بدونید یکی از این نتایج یکی از پروژه های خود من در ۴ سال گذشته بوده!

هوش مصنوعی

بنابراین با قدرت به سئوی سایتت ادامه بده.

در مورد gemeni هم همینطور.

مسئله بعدی ابزارها هستند. ابزاهایی که کار سئو رو انجام میدن.یعنی یکسری مراحل اتومیشن رو انجام میدن.این مراحل از بررسی کلی سایت تا تولید محتوا و لینکسازی و تحلیل رقبا و پیشنهاد برای بک لینک و ….

خب چه کسی باید از این ابزارها استفاده کنه؟؟؟ قطعا شمای سئو کار! هنوز مدل های هوش مصنوعی به درجه ای نرسیدن که برن و صاحبای کسب و کار رو پیدا کنن و بهشون زنگ بزنن بگن آقا تو فقط آدرس سایتت رو بده و نتیجه اول گوگل رو بگیر!

قطعا این کار رو شمای سئو کار باید انجام بدی و این ابزارها اومدن تا شما بتونی به جای ۲ تا پروژه در ماه ۴ یا ۵ تا پروژه در ماه برداری که البته فعلا هم پیشنهاد نمیشه! (حداقل امسال که تو سال ۲۰۲۵ یا همون ۱۴۰۴ خودمون هستیم)چرا که هنوز ابزارها اونقدر هوشمند نشدن که دقیقا بدونن ما چی میخوایم و تمام کارها رو خودشون انجام بدن.هنوز به مدیریت و پرامپت های دقیق و اتصالات و api های زیادی نیاز دارن که سئو کارها باید بهشون بدن تا بهتر عمل کنند، منظورم اینه که وقت شما رو میگیره!

مسئله بعدی سیاست های خود گوگل هستش.گوگل در مقالات اخیری که در مورد تولید محتوا با هوش مصنوعی صحبت کرده تاکید داره که به هیچ عنوان با تولید محتوا با هوش مصنوعی مخالف نیست، گوگل میگه فقط به دنبال محتوای با کیفیتی هستش که مخاطب به اون نیاز داره و جواب مخاطب رو به خوبی میده و حتی عنوان کرده که محتواهای ترکیبی یعنی محتواهایی که بخشی از اون با هوش مصنوعی نوشته شده و بخشی از اون هم توسط انسان، بهترین کیفیت رو تا الان داشته و گفته شما محتوا رو بنویس و از خلاقیت هوش مصنوعی هم استفاده کن و این محتوا می تونه بهترین محتوا باشه!

بنابراین باز هم اینجا شمای سئو کار باید این مورد رو مدیریت کنید تا محتواهای با کیفیتی در اینترنت وجود داشته باشه و همه راضی باشن! همه منظورم مردمی که به دنبال اطلاعات هستند، گوگل، مدلهای زبانی، صاحب کسب و کار و شما و گور بابای آدم ناراضی!

پس دوست سئو کار، من هنوز دنیا به شما احتیاج داره!

موفق تر باشید

همچنین بخوانید: آموزش هوش مصنوعی – مهرزاد عرفانی زاده

همچنین بخوانید: شغل های رشته کامپیوتر و آشنایی با آنها

همچنین بخوانید: رشته کامپیوتر در دانشگاه

درباره ی مهرزاد عرفانی زاده

مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار، برنامه نویس و مدرس برنامه نویسی هوش مصنوعی، دیجیتال مارکتر

همچنین ببینید

آموزش هوش مصنوعی

آموزش هوش مصنوعی – مهرزاد عرفانی زاده

آموزش هوش مصنوعی چگونه به عنوان یک متخصص هوش مصنوعی شناخته شویم؟ آموزش هوش مصنوعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *