قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
خانه / کسب و کار آنلاین / کسب و کار اینترنتی چیست ؟
کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست ؟

کسب و کار اینترنتی چیست ؟

کسب و کار اینترنتی همانطور که از نامش پیداست به کسب و کارهایی گفته می شود که در بستر اینترنت فعالیت می کنند.در واقع هر نوع کسب و کاری که بتوان در بستر اینترنت آن را پیاده سازی نمود به آن کسب و کارها کسب و کارهای اینترنتی می گویند.

کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی

ممکن است کسب و کاری هم به صورت سنتی و هم به صورت اینترنتی فعالیت کند که این کسب و کارها بخشی از آن سنتی بوده و بخشی از آن وارد کسب و کارهای اینترنتی شده است.

و همچنین ممکن است فروشگاه هایی به طور کامل و بر اساس اینترنت باشد و کلیه فروش و خدماتش را تنها در بستر اینترنت ارائه دهد.مانند سایت دیجی کالا و یا سایت خودمان عرفانی زاده دات آی آر!

پلتفرم های این نوع از کسب و کار می تواند وب و یا اپلیکیشن و یا هر دو با هم باشد.امروزه کسب و کارهای اینترنتی زیادی هستند که هم در قالب وب خدمات ارائه می کنند و هم در قالب اپلیکیشن.

ارائه خدمات از طریق وب:

وب و یا www یا (world wide web) (تارنمای گسترده جهانی) در واقع ابزاری است مبتنی بر پروتکل (http) یا (Hyper Text Transfer Protocol) که به پارسی می شود پروتکل انتقال ابرمتنی! هستند که از طریق آن شما می توانید صفحاتی را ببینید که در آنها عکس و متن و فیلم و … در یک قالب مشخص قرار دارد که در اصطلاح به آن وبسایت یا سایت گفته می شود.تمامی کسب و کارهایی که مبتنی بر اینترنت هستند از این پلتفرم یعنی وب استفاده می کنند و بدون داشتن سایت یک کسب وکار اینترنتی معنایی ندارد.البته می توان از سایر پلتفرمها هم برای راه اندازی این نوع کسب و کارها استفاده کرد اما اصولا مردم در اینترنت به دنبال وبسایتهای فروشگاهی و ارائه خدمات می باشند.

مزایا:

۱-داشتن یک سایت اختصاصی و اعمال هر گونه تغیرات در آن توسط خودتان

۲-افزایش اعتبار در حوزه کاری خودتان

۳-افزایش سطح اعتماد مخاطبان به کسب و کارتان

۴-اعمال هر گونه تغییرات و سیاستگذاری به صورت مستقیم توسط خودتان

۵-وجودابزارهای و پلتفرم های فراوان جهت راه اندازی سایت اختصاصی

۶-وجود آموزش ها و منابع یادگیری فراوان جهت راه اندازی سایت

۷-اخذ درگاه بانکی اینترنتی از کلیه بانکها به صورت رایگان

۸-واریز مستقیم مبالغ خرید شده توسط مشتریان حسابتان بانکی تان بدون کسر کارمزد

۹-تبلیغ رایگان سایت توسط موتورهای جستجو در صورت رعایت نکات بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو (SEO)

۱۰-تبیلغ رایگان سایت در شبکه های اجتماعی و سایتهای آگهی رایگان

معایب:

۱-صرف هزینه برای طراحی سایت

۲-اخد نماد اعتماد الکترونیکی برای اعتماد بیشتر مخاطبان

ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن:

این مدل از خدمات در بستر اپلیکیشن های موبایل می باشد.یعنی فروشگاهها از طریق اپلیکیشن های موبایل خدمات و محصولاتشان را معرفی می نمایند.این مدل جدیدا طرفداران زیادی پیدا کرده و اکثر کسب و کارهای اینترنتی در کنار وبسایت از اپلیکیشن هم جهت فروش محصولات و ارائه خدمات خود استفاده می کنند.برای مثال سایتهای بزرگی چون دیجی کالا و دیوار و شیپور و تخفیفان و …هم از طریق وبسایت شان خدمات ارائه می دهند و هم از طریق اپلیکیشنی که روی موبایل نصب می شود.

مزایا:

۱-داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی و اعمال هر گونه تغیرات در آن توسط خودتان

۲-افزایش اعتبار در حوزه کاری خودتان

۳-افزایش سطح اعتماد مخاطبان به کسب و کارتان

۴-اعمال هر گونه تغییرات و سیاستگذاری به صورت مستقیم توسط خودتان

۵-وجودابزارهای و پلتفرم های فراوان جهت طراحی اپلیکیشن اختصاصی

۶-وجود آموزش ها و منابع یادگیری فراوان جهت طراحی اپلیکیشن

۷-اخذ درگاه بانکی اینترنتی از کلیه بانکها به صورت رایگان

۸-واریز مستقیم مبالغ خرید شده توسط مشتریان حسابتان بانکی تان بدون کسر کارمزد

۹-تبلیغ رایگان اپلیکیشن توسط منابع دانلود اپلیکیشن مانند گوگل پلی استور و کافه بازار در صورت رعایت نکات بهینه سازی اپلیکیشن موبایل (ASO)

۱۰-تبیلغ رایگان سایت در شبکه های اجتماعی و سایتهای آگهی رایگان

۱۱-در دسترس قرار گرفتن در بین میلیونها کاربر موبایل

سایتها و اپلیکیشن های آگهی و اجتماعی

سایتها و اپلیکیشن های آگهی و اجتماعی شامل ابزارهایی می شود که به شما بدون نیاز به داشتن وبسایت و یا اپلیکیشن کمک می کند تا بتوانید از اینترنت درآمد داشته باشید و بیزینستان را در اینترنت معرفی نمائید.از جمله این ابزارها می توان به سوشیال مدیا ها یا همان شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک و توئیتر و پینترنست و … اشاره کرد.ابزارهای بعدی پیام رسانها یا مسنجر ها می باشند که معروف ترین آنها تلگرام و واتساپ هستند.ابزارهای بعدی سایتها و اپلیکیشن های آگهی هستند همانند سایت های آگهی رایگان و یا اپلیکیشن های دیوار و شیپور و ایسام و … که می توانید به صورت رایگان یا با صرف هزینه ای اندک جهت تبلیغات یا کارمزد محصولات و خدماتتان را معرفی نمائید.سایتهای ارائه خدمات وبلاگ مانند بلگفا و پرشین بلاگ که به شما یک وبلاگ رایگان می دهد که می تونید به معرفی محصولات و خدماتتان به صورت رایگان بپردازید که البته امروزه از آن خیلی کمتر استفاده می شود.ابزارهای بعدی سایتهای فریلنسری می باشند،این سایتها به شما کمک می کنند تا توانائی ها و خدماتتان را در آنها معرفی نموده و هر کسی که به آنها نیاز داشته باشد به شما پیام داده و در صورتی که قیمت پیشنهادی شما کمتر باشد و یا آپشن های شما بیشتر باشد پروژه به شما واگذار می شود.سایتهایی چون پونیشا و من می توانم و … از جمله این ابزاها هستند.

مزایا:

۱- عدم نیاز به صرف هزینه برای طراحی سایت یا اپلیکیشن اختصاصی

۲-استفاده از آفرهای رقابتی این نوع ابزارها

۳-برند سازی رایگان

۴-عدم نیاز به بهینه سازی سایت و هزینه های تبلیغات

معایب:

۱-در صورت مسدود شدن و یا عدم دسترسی به این ابزارها کسب و کار شما نیز از دسترس خارج خواهد شد.

۲-کمتر بودن سطح اعتماد مخاطبان نسبت به سایت و اپلیکیشن اختصاصی

۳-در صورت بروز مشکلات فنی برای این ابزارها کسب و کار شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۴-در صورت هر گونه تغییر در قوانین و تعرفه ها و اعمال سیاستگذاری های جدید کسب و کار شما نیز متاثر از این تغییرات و سیاستگذاری ها خواهد بود.

۵-کسر هزینه های کارمزدی و یا تبلیغاتی در این ابزارها از سود نهایی شما

۶-عدم داشتن درگاه بانکی اختصاصی و واریز پول با کمی تاخیر

بنابراین برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی شما می توانید یک وبسایت و یا یک اپلیکیشن موبایل داشته باشید و یا از ابزارهای رایگان استفاده نمائید.

گوگل برای شما همه چیز را فراهم می کند

گوگل بهترین و بزرگترین موتور جستجو برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است.شما از طریق سایت google.com می توانید سایت خود را به همه جهان معرفی نمائید.همچنین می توانید از طریق برنامه Play Store در موبایل اپلیکیشن تان را معرفی نموده تا کسانی که به آن نیاز دارند آن را روی گوشی موبایلشان نصب نمایند.البته لازم به ذکر است که نصب اپلیکیشن کسب و کارتان می تواند مستقیم از طریق وبسایت هم صورت بگیرد و الزاما وابسته به گوگل پلی استور و یا بازار نیست.

البته موتورهای جستجوی دیگری نیز هستند که به شما در اینترنت کمک می کنند تا کسب و کار اینترنتی تان را معرفی نمائید.مانند یاهو و بینگ اما بزرگترین آنها گوگل می باشد و سهم بیشتری از جستجوها در اینترنت را به خود اختصاص داده است.

ثبت سایت در موتورهای جستجو و بالا آمدن سایت در گوگل رایگان است اما نیازمند زمان می باشد در حالی که شما با صرف هزینه و با استفاده از تبلیغات آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ می توانید به راحتی و سریعتر سایت و کسب و کارتان را به همه در سراسر جهان معرفی نمائید.

درباره ی محمد عرفانی زاده

مدرس کسب و کار آنلاین و علوم مبتنی بر دانش کامپیوتر و IT مدیر سایت بزرگ عرفانی زاده و بر این باورم تولید محتوای آموزشی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند خیلی ارزان تر از تعرفه های موجود،در اختیار عموم قرار گیرد

مطلب پیشنهادی

آموزش کسب درآمد از اینترنت رایگان

آموزش کسب درآمد از اینترنت رایگان مفتخریم به آموزش کسب درآمد از اینترنت رایگان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *