قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
خانه / کسب و کار آنلاین / آموزش تبلیغ نویسی و نوشتن متن های پر کلیک در اینترنت
تکنینک های تبلیغ نویسی در اینترنت
تبلیغ نویسی در اینترنت

آموزش تبلیغ نویسی و نوشتن متن های پر کلیک در اینترنت

آموزش تبلیغ نویسی و نوشتن متن های پر کلیک در اینترنت

در این مقاله قصد دارم به آموزش تبلیغ نویسی و تکنیک های نوشتن متن های تبیلغاتی و یک تیتر تبلغی خوب و پرکلیک در اینترنت اشاره کنم.تیتر تبلیغاتی در واقع یک خط از کلمات است که مخاطب را به صفحه دلخواه شما هدایت می کند.قطعا برای همه شما که دستی در فروش اینترنتی چه بزرگ و چه کوچک دارید پیش آمده که قصد داشتید محصول و یا خدمات خود را در اینترنت معرفی کنید اما نمی دانستید از چه واژه هایی استفاده کنید و یا متن تبلیغاتی شما ثمر بخش نبوده و در اصطلاح فیدبک آن کم بوده است.

تبلیغ نویسی هنری است که هر تاجری باید آن را بیاموزد فرقی نمی کند شما چه در بازار سنتی باشید چه در بازار اینترنتی به هر حال باید بیاموزید چگونه مخاطب و بازدید کننده را به صفحه محصول خود بکشانید.

ابتدا به انواع شکلهای تبلیغ در اینترنت می پردازیم.

۱-تبلیغ متنی

۲-تبلیغ بنری (به همراه عکس)

تبلیغ متنی یا تبلیغ لینکی

در واقع تبلیغی است که به صورت تنها یک متن بوده و اصولا به صورت لینک در سایتها،فروم ها،وبلاگها و شبکه های اجتماعی استفاده می شود.اساس این شکل از تبلیغ استفاده از یک تیتر قوی برای کشاندن مخاطب به صفحه مورد نظر می باشد.صفحه مورد نظر شما می تواند صفحه اول سایت،صفحه فروشگاه،یک لندینگ پیج و یا یک کانال تلگرام باشد.این شکل از تبلیغ برای تبلیغات متنی کوتاه در سایتهای پولی و یا امضاهای فروم ها و بک لینک بسیار کاربرد دارد.

لینک سازی و تبلیغات
نوشتن متن های تبلیغاتی موثر

تبلیغ بنری

همانطور که از اسم این نوع تبلیغ بر می آید این نوع تبلیغ در واقعا تبلیغاتی است که در آن علاوه بر یک متن قوی از یک تصویر هم استفاده می شود و ممکن است متن توسط ابزارهای گرافیکی روی عکس درج شده باشد.معمولا در این حالت خود تصویر به صورت لینک درآمده و با کلیک روی آن مخاطب به صفحه مورد نظر شما هدایت می شود.این نوع از تبلیغات خیلی متنوع تر بوده و مخاطبان علاقه بیشتری به تبلیغات بنری دارند.

طراحی بنر سایت عرفانی زاده

در واقع مهم نیست شما از کدام روش برای تبلیغات استفاده می کنید مهم متن و پیام شماست که باید روی مخاطب تاثیر بگذارد.

قبل از نوشتن متن تبلیغاتی باید چند نکته را در نظر بگیرید.ابتدا مخاطب خود را بشناسید.اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند یا حداقل بدانید اکثریت مخاطبان شما چه کسانی هستند.خانمها،آقایان،دانشجویان،مدیران و… این به شما کمک می کند بتوانید متنهای تبلیغاتی مناسب با شخصیت مخاطبتان را بنویسید و بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبین سایتتان داشته باشید.

برای مثال اگر مخاطبین شما خانمهای خانه درا هستند باید ظرافت بیشتری در نوشته هایتان به کار ببرید همچنین از عکسهایی با جزئیات کامل استفاده کنید متن شما باید در عین کامل بودن ساده تر باشد.

اما اگر مخاطب شما مدیران هستند باید قواعد نوشتاری تان رسمی تر باشد و کارتان خیلی حرفه ای تر به نظر برسد.

نکته بعدی این است که قرار است مخاطب به کجا کشانده شود؟به صفحه اصلی سایت؟کانال تلگرام؟به لندینگ پیج؟به صفحه محصولات؟به هر جایی که قرار است هدایت شود باید آنجا جایی باشد که دقیقا متن تبلیغاتی شما از آن سخن می گوید.

یادتان باشد شما قرار نیست در متن تبلیغاتی تان به مخاطبانتان دروغ بگویید شما باید آنچه را که در متن به کار می برید در محصولاتتان گنجانده باشید و تنها به نوشتن متنهای تبلیغاتی احساس بر انگیز اکتفا نکنید.

اگر متن های تبلیغاتی مخاطب شما را به سمت صفحه اصلی سایت و یا کانالتان هدایت می کند و مغایرت زیادی بین متن تبلیغاتی و محصولتان وجود دارد یک حس بی اعتمادی شدیدی را در مخاطب بوجود میاورد و باعث می شود دفعه دیگری که نام و برند شما را دید بدون اینکه آن را باز کند از آن عبور کند.همچنین اگر سایت دارید و مخاطب به سایت شما کشانده می شود اگر در نگاه اول متوجه شود شما اسپم بودید و هیچ ارتباطی بین متن تبلیغاتی شما و محصولات و مطالب و خدمات شما وجود ندارد سریعا صفحه سایت شما را می بندد که خود این مسئله باعث ایجاد Bounce Rate در سایت شما می گردد و رتبه سایتتان کاهش پیدا می کند.

وقتی پای احساسات در میان است!

در درجه اول باید روی احساسات مخاطبانتان دست بگذارید.استفاده از کلمات احساسی و دست گذاشتن روی بخش احساسی مغز مخاطب یکی از تکنیکهای نوشتن یک متن تبلیغاتی موفق است.برانگیختن احساساتی چون احساس ترس،احساس خوشحالی،احساس نیاز،احساس برتری،احساس رقابت،احساس تنفر،احساس زیبا بودن،احساس عقب ماندن از دیگران،احساس کمک کردن،احساس قدرت،احساس ضعف و … می تواند کمک شایانی به شناخت شما از خواسته و نیاز مخاطب نماید.

اینجا شناخت مخاطب خیلی به شما کمک می کند.اگر مخاطبان شما خانم هستند قالبا باید روی احساسات زیبایی شناسی و رقابت آنها کار کنید.اگر مدیران سازمانها هستند باید روی حس برتری و موفقت آنها کار کنید.اگر مشاوره شغلی هستید باید روی حس نیاز دانشجویان و کارجویان به مسائل آموزشی کسب و کار تلاش کنید.

یادتان باشد هیچ کدام از این احساسات منفی نیستند حتی حس تنفر.ممکن است فردی از اینکه نتواند در رشته تحصیلی خود قبول شود تنفر داشته باشد و یا اینکه فردی نداند در هر مهمانی چه لباس مناسبی به تن کند یک نوع حس تنفر برای او به ارمغان آورد و در اینجا شما با تحریک آن احساس در فرد به او کمک میکنید تا این حس از بین برود.و یا حس برتری شاید خودخواهانه به نظر برسد اما همیشه هم بد نیست برتری در رشته قبولی و یا برتری در کسب و کار برای یک مدیر و یا برتری در پوشش و لباس برای هم خانمها و هم آقایان احساساتی خدادادی هستند که نمی توان آنها را کتمان کرد.و بدانید که اکثر خرید های ما از روی احساسات و برای رسیدن و یا دوری از یک “احساس” است.

نوشتن متن های تبلیغاتی
نوشتن متن های تبلیغاتی

حال چگونه این احساسات را در قالب کلمات به کار ببریم؟

برای مثال اگر شما کارتان فروشگاه لباس است و مخاطبین شما اکثرا خانمها هستند و از آنجایی که خانمها علاقه زیادی به زیبا بودن در مجالس و مهمانی ها دارند می توانید از این نوع کلمات استفاده نمائید.

راز و رمز افرادی که در مهمانی ها و مجالس می درخشند چیست؟

اگر قصد دارید لباس مهمانی تان در ذهن همه بماند کلیک کنید!

پوشیدن لباسهایی که زیبایی شما رو دو چندان می کند!

و یا اگر مدیران شرکتها مخاطبین شما هستند کلمات زیر می تواند تاثیر گذارتر باشد.

چه زمانی رقیبان شما از شما پیشی گرفته اند؟

عادات روزانه مدیران موفق چیست!

مشکلاتی که یک مدیر را به شکست می انجامد و چگونه باید جلوی آنها را گرفت!؟

و یا اگر مخاطبین شما دانش آموزان و یا دانشجویان هستند

روش هایی که مطالعه و تحقیق را به یک کار سرگرم کننده تبدیل می کند!

از ته کلاس نشستن و بی میلی تا “چگونه یک کلاس را تسخیر کنیم”!

راه حلهای ساده ای برای فراگیری زبان که هیچ کس نمی داند!

همانطور که در متنهای بالا مشاهده می فرمائید در تمامی متن ها سعی شده است تا احساسات زیبایی شناسی،احساسات عقب ماندن از دیگران،احساس برتری،احساس ترس از شکست و … در مخاطبان تحریک شود.

ههمچنین همانطور که پیش تر یاداور شدم سعی کنید با توجه به محصولات و خدماتی که دارید متن تبلیغاتی بنویسید.اگر شیوه نوینی برای یادگیری زبان دارید بنویسید ” راه حلهای ساده ای برای فراگیری زبان که هیچ کس نمی داند!”

و یا اگر می نویسید :” چه زمانی رقیبان شما از شما پیشی گرفته اند؟” باید حتما در این زمینه محصول و یا مطلب داشته باشید و یا حداقل چند نکته اساسی را به مخاطب آموزش دهید و در کل باید عرض کنم نباید مخاطب دست خالی از سایت و یا رسانه شما بیرون آید.

تصویر سازی

استفاده از تصویر سازی و نقش بستن آنچه شما معرفی می کنید در ذهن مخاطب تاثیر زیادی برای کلیک شدن آن متن دارد.باید آنقدر صریح و شفاف به موضوع محصولتان اشاره کنید تا مخاطب سریعا بتواند آن را در ذهن خود تداعی کند.کمک به تصویر سازی در ذهن مخاطب احتمال اینکه روی متن شما کلیلک کند را بیشتر می کند.و بالعکس هر چقدر متن تبلیغاتی شما برایش مبهم به نظر برسد از روی آن رد شده و تمایلی برای باز کردن آن ندارد.مخاطب دوست دارد خود را در شرایط محصولتان قرار دهد و هر چه متن شما بیشتر به او کمک کند قطعا مورد توجه مخاطب قرار می گیرد.

تصویر سازی در مشتری

وقتی عنوان می کنید “محصولات جدیدی که در حال حاضر باعث می شود در مهمانی ها بدرخشید”!

قالبا وقتی مخاطب شما که می تواند خانم یا آقا باشد با خواندن این متن خود را در یک مهمانی تصور می کند که در بین همه مهمانها بیشتر به چشم آمده و دیده می شود.این یک حس خوب است برای مخاطب که شما توانسته اید آن را در ذهنش تداعی کنید.همچنین از حس برتری و زیبایی شناسی نیز استفاده کردید.

اما اگر متن شما به اینصورت بود”محصولاتی برای شیک تر شدن” در واقع هیچ تصوری از محصولتان در ذهن مخاطب تداعی نکرده اید و یا شاید نتوانید حس زیبایی شناسی را آنطور که باید در مخاطب بوجود آورید.

در مبحث تصویر سازی عکسها خیلی به کمک شما می آیند.اگر تبلیغ شما یک بنر تصویری است باید از عکسی استفاده کنید که مخاطب دوست دارد در آن عکس باشد.

برای مثال اگر متن شما این است”از کمرویی ذاتی تا سخنرانی در برج میلاد” عکس پایین هم می تواند خیلی روی مخاطب تاثیر گذاشته و خود را در آن لحظه تصور کند که در برابر هزاران نفر مشغول به سخنرانی است.

سخنران شدن

ترجیحا از عکس هایی که احساسات منفی در مخاطب بوجود می آورند استفاده نکنید چرا که مخاطب از احساسات منفی و تجسم خود در وضعیت منفی فراری است و دوست دارد همیشه خود را در شرایط ایده آل تجسم کند بنر شما ممکن است زیاد به او برای تصویر سازی کمک نکند.مثلا اگر متن شما این است”نکاتی که با رعایت نکردن آنها سازمانتان به شکست می انجامد” نباید از تصویر یک مدیر شکست خورده استفاده کنید.اگر هم از عکس یک مدیر که از خوشحالی به آسمان پریده استفاده کنید هم زیاد خوشایند نیست.در اینجا باید از تصویر یک مدیر که لبخند دارد و در حال اندیشیدن،پیدا کردن مشکل،جلسه با کارمندان و برنامه ریزی برای سازمانش است مانند عکس زیر استفاده کنید.

جلسه کاری

بنابراین همیشه احسسات مثبت و میانه را در ذهن مخاطب تصویر سازی کنید حتی اگر متن شما بر اساس یک حس منفی است.

مخاطب را در متن سوپرایز کنید!

اگر می خواهید تخفیف و یا شرایط فوق العاده برای محصولاتتان ایجاد کنید حتما آن را در متن ذکر کنید.زمان انتهای تخفیفتان را هم در نظر بگیرید.این مهم خود یک تکنیک عالی برای جذب مشتری و کلیک بیشتر است.

برای مثال اگر قصد دارید ۳۰ درصد آف تا پایان هفته روی محصولاتتان اعمال کنید تیتر تبلیغاتی شما می تواند بدین صورت باشد:

۳۰ درصد حراج کلیه محصولات فروشگاه ما فقط تا پایان روز پنج شنبه،تعداد محدود!

اما اگر مقدار حراج و زمان را قید نکنید و قصد داشته باشید مشتری را در سایت سوپرایز کنید احتمال کلیک شدن تیتر شما کاهش پیدا می کند مثلا هیچگاه ننویسید:

حراج کلیه محصولات فروشگاه ما،جهت اطلاع از میزان تخفیف و زمان تخفیف کلیک کنید!

تخفیف

همچینن روی زمانبندی دقت کنید و تا جایی که می توانید محدوده زمان کوتاهی را برای اعمال تخفیف انتخاب کنید چرا که هر چقدر این تایم کوتاه باشد مشتری احساس می کند فرصت خوبی است و می تواند از این فرصتی که شما در اختیار او قرار داده اید استفاده کند و احتمال کلیک تبلیغ شما افزایش پیدا می کند.همچنین استفاده از کلماتی نظیر “تعداد محدود” بیشتر می تواند مخاطب را برای کلیک راغب کند.شاید اصلا قصد خرید هم نداشته باشد اما دوست دارد بداند چه محصولاتی برای حراج گذاشته شده است.

یادتان باشد حراج شما باید واقعی باشد.یعنی زمانی که می نویسید ۳۰ درصد تخفیف روی همه محصولات حتما روی همه محصولات آن را اعمال کنید نه فقط روی یکی دو محصول.یا اگر قصد دارید روی محصولات خاصی تخفیف بگذارید حتما در متن تبلیغاتی تان قید کنید که چه دسته از محصولات شما به حراج گذاشته شده اند.

هیچگاه به مشتریان اشانتیون ندهید!اشانتیون یک تکنیک بسیار قدیمی است که متاسفانه در ایران نتوانست زیاد مورد توجه قرار بگیرد چرا که خیلی از شرکتها از کالاهای بی ارزش و بنجل برای اشانتیون استفاده میکردند در حالی که اشانتیون باید یک محصول کاربردی برای محصول اصلی و همینطور از لحاظ قیمت پایین تر باشد تا باعث خسارت به فروشنده هم نگردد.مثلا با خرید یک لپتاپ یک موس بیسیم و یا یک کیف لپتاپ اشانتیون دهید.اما می توانید به جای اشانتیون تخفیف را بیشتر کنید یا ارسال را به صورت رایگان انجام دهید.یا مثلا برای خریدهای بالای ۵۰ هزار تومان ارسال را به صورت رایگان انجام دهید و این شرایط ویژه را نیز حتما در تیتر تبلیغاتی تان بکار ببرید.

ادامه دارد…

[ratings]

درباره ی محمد عرفانی زاده

مدرس کسب و کار آنلاین و علوم مبتنی بر دانش کامپیوتر و IT مدیر سایت بزرگ عرفانی زاده و بر این باورم تولید محتوای آموزشی در زمینه تجارت الکترونیک می تواند خیلی ارزان تر از تعرفه های موجود،در اختیار عموم قرار گیرد

مطلب پیشنهادی

کسب و کار اینترنتی چیست ؟

کسب و کار اینترنتی چیست ؟ کسب و کار اینترنتی همانطور که از نامش پیداست …

4 دیدگاه

  1. دانلود مقاله

    سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید شما.موفق باشید.

  2. نیما محرمخانی

    نیما مخرمخانی کارشناس برق قدرت

  3. عالی بود
    ممنون

  4. جالب بود موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *